De toekomst van de Rotterdamse haven (trilogie deel III)

Dit is het laatste, maar tevens zeer cruciale deel van de blog-trilogie over de Rotterdamse haven. Wat gaat er nog bijkomen in de haven en welke ontwikkelingen gaat zij doormaken? Nu we weten dat veel producten die we dagelijks gebruiken via de Rotterdamse haven ons land binnen komen, willen we deze positie toch wel graag behouden, vindt u niet? In het eerste deel van deze blog-trilogie over de Rotterdamse haven beschreven we haar prachtige geschiedenis, in deel twee namen we u mee naar de dagelijkse gang van zaken en nu vertellen we u graag meer over toekomst van de Rotterdamse haven.

Visie

Port of Rotterdam heeft een visie voor 2030 geformuleerd: Rotterdam is in 2030 Europa’s belangrijkste haven- en industriecomplex. Rotterdam en de haven zijn nauw verbonden met Noordwest-Europese industriële en logistieke knooppunten. Toonaangevende bedrijven blijven investeren in de meest moderne innovaties. Verder zien ze nauwe samenwerking tussen bedrijven, overheden en kennisinstellingen ontstaan. De verwachting is dat deze samenwerkingen zullen leiden tot een hoogwaardige arbeidsmarkt, leefomgeving en bereikbaarheid. Aanpassingsvermogen is daarbij erg belangrijk. De Rotterdamse haven is in 2030 een belangrijke speler in de welvaart van de regio, Nederland en tevens Europa.

Op basis van deze visie heeft Port of Rotterdam een havenvisie ontwikkeld waarin ze beschrijft hoe het Rotterdamse haven- en industriecomplex zich kan ontwikkelen en waar ze in 2030 wil staan. Dit is in goede samenwerking met burgers, bedrijven, overheden en belangenorganisaties tot stand gekomen. De haven streeft ernaar om in 2030 koploper te zijn op het gebied van duurzaamheid en efficiency. Er is een ‘uitvoeringsagenda’ opgesteld voor elk jaar tot aan 2030 om alle doelen gestaag te kunnen realiseren. Sinds september 2012 is Port of Rotterdam samen met Deltalinqs, de Gemeente Rotterdam, de Provincie Zuid-Holland en het Rijk al druk aan de slag gegaan met het realiseren van alle acties uit de uitvoeringsagenda. Jaarlijks wordt er op de voortgang gerapporteerd. Benieuwd naar het resultaat tot nu toe en naar de rest van de plannen? Lees hier meer! 

Havenontwikkelingen

De Waalhaven wordt herontwikkeld tot hét maritiem, industrieel en logistiek servicecluster van Rotterdam; Door de handige ligging van de Waalhaven (namelijk in het hart van de business), vormt zij de ideale vestigingslocatie voor logistieke, industriële, maritieme en zakelijke dienstverleners. Ze zien hier wel alleen de lichte en maritieme industrie groeien. De Waalhaven is belangrijk voor de toekomst van de Rotterdamse haven, aangezien ze ook steeds meer klein tot middelgrote bedrijven naar zich toe trekt. 


Havenontwikkeling Dordrecht Inland Seaport; Door de unieke ligging (meest landinwaarts gelegen haven) in combinatie met de waterdiepte van 9,45 meter is de havenontwikkeling in Dordrecht zeer belangrijk. Zowel voor zee- als binnenvaartschepen is deze plek goed te bereiken. Bovendien is het gebied gemakkelijk te bereiken via de weg en met een goederenspoorlijn. Deze combinatie van factoren maakt het gebied uitermate geschikt voor havengerelateerde business zoals de overslag van massa- en bulkgoederen, logistieke dienstverlening en de maritieme maakindustrie. De herontwikkeling is gericht op het uitbreiden van de havengerelateerde activiteiten in het havengebied.


Van Calandbrug naar Theemswegtracé, waarbij het eerste deel van de Betuweroute wordt omgelegd. In 2020 bereikt de Calandbrug het einde van haar technische levensduur. Door de verwachte groei van het spoorvervoer en zeescheepvaartverkeer van en naar de Brittanniëhaven, valt er tegelijkertijd een capaciteitsknelpunt voor het treinverkeer te voorzien. Het Theemswegtracé is een oplossing voor de problemen bij de Calandbrug bij Rozenburg. Deze stalen hefbrug voor trein-, weg- en langzaam verkeer in het Rotterdamse havengebied is de verbindende schakel van de Betuweroute naar het achterland. Voor de zeescheepvaart vormt de hefbrug de toegang naar de Brittanniëhaven.

Maasvlakte 3?

In mei 2013 is Maasvlakte 2 voor het eerst in gebruik genomen. Met dit aangelegd gebied ter grootte van 2.000 hectare is de haven 20% groter geworden. Door het toenemende zeescheepvaartverkeer in de Rotterdamse haven zal ze zich de komende jaren blijven uitbreiden. In de wandelgangen wordt daardoor al gesproken over Maasvlakte 3. Is nog een nieuwe maasvlakte erbij ook een mogelijkheid? Als we de toekomstvisie bekijken, zoals die er nu ligt, is dit tot 2030 nog niet aan de orde. Maasvlakte 2 is een belangrijk onderdeel van de toekomstvisie en wordt de komende jaren verbeterd en uitgebreid. Hierdoor kan de haven onder andere haar positie als super efficiënte draaischijf versterken, zowel voor containers als andere soorten lading. Daarnaast biedt Maasvlakte 2 ook ruimte voor nieuwe ontwikkelingen in de Rotterdamse energie- en chemiecluster. Door samenwerkingen met Dordrecht en Moerdijk en door de ontwikkelingen van Maasvlakte 2, zal er in 2030 nog geen Maasvlakte 3 nodig zijn.

Meld u hier aan voor onze nieuwsbrief, dan ontvangt u de blogs automatisch in uw mailbox!