De grootste haven van Europa, onze Rotterdamse haven… een plek waar veel bedrijvigheid plaatsvindt. Iedere minuut van de dag en iedere dag van de week. Ook in het weekend en ’s nachts is de Rotterdamse haven een heus mierennest aan bedrijvigheid. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk iedere dag? Welke producten komen er via de haven ons land binnen? En hoeveel? Dat is voor veel mensen tóch een ver-van-mijn-bed-show. In het eerste deel van deze blog-trilogie over de Rotterdamse haven beschreven we haar prachtige geschiedenis, nu nemen we u graag mee naar de dagelijkse gang van zaken.
Het havengebied omvat ruim 12.500 hectare. Hierbij wordt zowel land als water meegeteld. Van de 12.500 hectare is zo’n 6.000 hectare bedrijventerrein. De totale lengte van het havengebied is 42 kilometer. Dat is, voor uw beeldvorming, zo’n 8 uur wandelen. Er ligt voor 1.500 kilometer aan pijpleidingen en de waterdiepte (N.A.P.) ligt op een max. van 24 meter. Jaarlijks bezoeken circa 30.000 zeeschepen en 110.000 binnenvaartschepen onze Rotterdamse haven. De jaarlijkse overslag van de haven van Rotterdam is zo’n 465 miljoen ton.
De Rotterdamse haven is 7 dagen per week, 24 uur per dag onbeperkt toegankelijk.
Dagelijks werken er 180.000 mensen in de haven. Het is een internationale en dynamische omgeving met 1200 bedrijven in uiteenlopende sectoren. Dit zijn grotendeels bedrijven in de chemische industrie, aardolie industrie, voedingsmiddelenindustrie en elektriciteitsproductie.
Zo’n 19 procent van de totale beroepsbevolking in de Regio Rijnmond werkt in de haven. Door de aanleg van Maasvlakte 2 ontstaan de komende jaren veel nieuwe vacatures. Naar verwachting is er in 2030 behoefte aan 10.000(!) extra werknemers. Vanwege de grote groei van vraag naar technisch personeel, biedt de haven van Rotterdam een mooi toekomstperspectief en goede doorgroeimogelijkheden voor haar werknemers.
Havenbedrijf Rotterdam, Port of Rotterdam, beheert, exploiteert en ontwikkelt het Rotterdamse havengebied. Zij investeert in de ontwikkeling van het bestaande havengebied, in nieuw haventerrein, openbare infrastructuur en in de afwikkeling van de scheepvaart. Het havenbedrijf Rotterdam heeft een omzet van circa €600 miljoen en 1.100 medewerkers in uiteenlopende functies op commercieel, nautisch en infrastructureel gebied.
Kijk eens om u heen. Of u nu thuis, op kantoor of in de trein zit… veel van de spullen waar u op zit, gebruik van maakt en consumeert zijn via de Rotterdamse haven ons land in gekomen. Van de kleding die u aanheeft, het scherm waar u naar kijkt, tot het de inhoud van uw bol.com pakketje… Er werd in 2015 466,4 miljoen ton aan goederen overgeslagen door de haven van Rotterdam. Een recordgroei van 4,9 procent!
Gek eigenlijk hè… dat zoveel van onze producten de binnenkant van een container hebben gezien? En met de groeiende economie, de toename van webshops en ontwikkelingen van de industrie heeft onze Rotterdamse haven nog veel meer voor ons in petto. Nieuwsgierig? Volgende maand schrijven we het laatste deel van onze blog-trilogie over de Rotterdamse haven: ‘de toekomstplannen voor de Rotterdamse haven’.
Benieuwd naar de andere delen in deze blog-trilogie? Lees ze hier:
De geschiedenis van de Rotterdamse haven (trilogie deel I)
De toekomst van de Rotterdamse haven (trilogie deel III)
Meld u hier aan voor onze nieuwsbrief, dan ontvangt u de blogs automatisch in uw mailbox!